lørdag, desember 01, 2007

Når to pepperkakebakere baker...


På et tidspunkt var alt vi hadde dekket av et flortynt lag med melis. Fingre, mobil, linser, øreflipper, hår...alt litt småklissete. Men det gir den gode følelsen av at det snart er jul - ingen tvil. Og resultatet - et unikum av et pepperkakehus! Komplett med to pepperkakekoner utenfor; henholdsvis meg med rød nonstop, Mari til venstre med gul (selvfølgelig). Vi hadde ingen store uhell, bare ett lite, hvor nedre kant av taket fikk en liten knekk. Men hva kan man ikke fikse med litt melis? Særlig når det kommer til kakehus. Stemningen var på topp under hele operasjonen. Dramatikken og spenningen som knytter seg til selve reisingen av byggverket er jo ganske kritisk. Da skal smeltet sukker plasseres der det skal, og delene festes på rett sted, før alt har rukket å bli til knekk. Med meg som arkitekt, og Mari som byggfrue, simulerte vi bevegelsene først, og deretter utførte - Samarbeid på sitt vakreste! Og så spiste vi litt nonstop, og har døst til lyden av julemusikk, sunget noen strofer selv også. Tostemt. Av og til med vilje, som oftes ikke. Men nå er det JUL i huset. No doubt about it.

Dette er en revidert utgave. Mari ønsket å presisere at helt til høyre mellom grantrærne, lurer en rev. Den laget Mari. Og jeg bøyer meg fullstendig i støvet. Må ærlig innrømme at jeg hadde liten tiltro til en autentisk naturtro rev, men trur du itte dama skar ut ræv i pepperkakedei som hu ældri sku gjort no ænna!?? I forkant ser du en gris, det kjem dårlig fram på bildet, men ikke så godt i virkeligheten heller. I pipa ser du nissen på vei ned, ser berre topplua ta'n. Og bortafor pipa står gavesekken. Jeg mener at alt dette kommer helt tydelig frem, man ser jo hva det forstiller!??? Nuvel. Det er i hvertfall presisert. O' helga jul.

Ingen kommentarer: