lørdag, november 17, 2007

I dag har jeg sett Prinsess Martha Louise, og snakket med en gammel dame som lurte på om jeg hadde vondt i foten, siden jeg kom fra Toten. Det holder for meg.

Mari lanserte en interessant problemstilling i nattevaktståka i dag. Hvor blir det av etternavnene til de kongelige når de gifter seg? Sonja minus Haraldsen, Mette-Marit minus Tjessem Høiby, Ari får beholde sitt da, for han er bare prinsessegemal. Kan man kjøpe de på e-bay? Blir de strøket fra listen? Eventuelt andre løsninger?Er det noen som vet det? jeg mener de er jo skrevet inn i folkeregisteret. Blir kongebarna ført inn i dette registeret? hva står det i passet til H.K.H Ingrid Alexandra?

5 kommentarer:

Ingvild sa...

Ka e dein hær nye trendn me mangel på overskrift?? E de de som e hipt å kult å in blandt dokker kidsa no??

Dæm kongelian har itj ætternavn ænkelt å greit fordi dæm e en særdeles uoppfinnsom gjæng. Æ har mine teoria om at de skyldes innavel langt bak i slækta, men de træng æ no itj å gå inn på hær.
Men påænge mitt da....ka har dæm (flæste) norske kongan hett oppigjænna?? Jo, Olav, Haakon, Magnus å Harald. Å når dæm no itj klare å kom på mer einn fire skarve fornavn, så e de jo itj å forvent at dæm ska klar å finn på ætternavn å.

Dessutn....hvis æ hadd hatt dronning eller prinsesse forran navne mitt, så hadd æ droppa ætternavne æ å! ;)

Okanti sa...

jeg vil ha meg frabedt å bli referert til som "kidsa". Det er jeg for gammel til! Men av og til så passer det ikke med overskrift. Sånn er det bare...

Dine teorier er sikkert ikke feil. Selv om jeg synes du har en litt hånlig tone i det du sier, hvilket jeg misliker, siden jeg er monarkist. (jada, litt rart siden jeg også er sosialist, men er nå sånn da!!). Men jeg lurte mest på hvor det blir av etternavnet til de inngifte? For det blir jo borte. På slottet sine nettsider står det f.eks. H.K.H Mette-Marit, født Tjessem Høiby. Det betyr: ikke noe Tjessem Høiby nå lenger...så hvor blir etternavnene av??? Hvis kongefamilien må ha etternavn på en kontrakt eller noe så skriver de Rex, som betyr konge på latinsk så vidt jeg vet. Og kongefamilien vår er en del av, hvis vi skal følge den mannlige linjen, Glücksburgslekten, en sidegren av den dansk-tyske slekten Oldenburg. Men spørsmålet er altså: hvor blir det av de etternavnene til de som BLIR kongelige i løpet av sitt liv. De som er født kongelige har jeg oversikt over.

:D

Prinsesse Ingvild! *hihi*

Navnet ditt stammer fra norrønt og guden ing. vild = stridende.

Ingvild sa...

Ey!! Æ e itj hånli!! Æ e vældi gla i kongen & co. Men de e jo fakta at dæm itj har vært så oppfinnsom på navnefrontn!

Kor de blir av ætternavnan de vet itj æ. Trur dæm bare forsvinn.
Men sje hær..

http://www.kongehuset.no/c29166/kontakt.html?strukt_tid=29166

Hær kain du send en mail te slotte å få svar en gang for alle! ;)

Å kjære Christine...kidsa va bare mobb! Å de trur æ du skjønnt! ;p

Æ visst forøvri de om navne mitt....vet itj helt kor æ har dein infon fra men. Æ føle vi kain konkluder me at æ e en hardass!! :D

Okanti sa...

ja, men det er også fakta at kongenavn skal man ikke kødde med! Tenk hvis du hadde sagt det her 7.juni 1945..."æh...der kommer kongen hjem...han kuinne hett johan for å variere litt suns nå æ". Lurer på hvem som hadde blitt skult på da?;)

Ingvild sa...

hehehe....greit æ gir mæ! Du vinn!
Å by the way...æ si syns, ikke suns! Men bra innsats på trøndersk frontn læll frøken! ;)
Æ trur de e nån som si suns å de e jo egentli ganske fæstli! :D