fredag, november 23, 2007

Himmelens korrekturlakk...


Hvor fint er det ikke utenfor stuevinduet mitt akkurat nå? Samtidig med at en viss skrivesperre lettet, dalte snøen ned over Lade. Og det snør så tett så tett. Blokkene i nabolaget, og den jeg bor i forøvrig, dekkes av det hvite teppet, og gjør det som ellers er stygt og veldig blokkaktig, litt mer personlig og hjemmekoselig. Trærne henger også sammen på en litt annerledes måte. Borte er enkeltgrenene, og tilbake er et sammenvevd nett, hvor balansen ikke må forstyrres, for da deiser det en hvit ladning ned i noens nakke. Asfalten er litt mykere og jeg er litt blidere. Håper snøplogen aldri kommer. Jeg får nesten tårer i øyene her jeg sitter i skrivevake, med stearinlys, fyr på peisen, med ansiktet vendt mot ruta..Tekoppen har jeg på armlengdes avstand, og snusen, og ei halvspist skive med brunost. Føler meg som en av de gamle forfatterne, oppslukt av sitt verk, i vakre omgivelser.

Om det bare kunne bli en fordums jul i år...

Sneen daler lett og fin og strøk blidt mot ruten min,
i morges da jeg drømte på min pute.
Vi tok skjerf og votter på, hastet veldig med å gå
snart var det tusen barnespor der ute.

Og vi tenner våre lykter når det mørkner,
og når alle lyder pakkes inn i vatt.
Ja, vi tenner våre lykter når det mørkner.
Kanskje lyser de til kvelden si'r: "Go' natt!"

Først så trakk vi kjelken opp på en diger bakketopp
så suste vi avsted langt utpå jordet.
Og så bar det opp igjen, snart var vi på topp igjen.
Så lo vi mens vi akte, små og store.

Og vi tenner våre lykter når det mørkner,
og når alle lyder pakkes inn i vatt.
Ja, vi tenner våre lykter når det mørkner.
Kanskje lyser de til kvelden si'r: "Go' natt!"

Vi har bygget oss et slott som vi syns ble stort og flott
med prinser og med snedronning så vakker.
Vinterdagen tar farvel, vi må hjem nå er det kveld.
Vi ser på himlen at det lir og lakker.

Og vi tenner våre lykter når det mørkner,
og når alle lyder pakkes inn i vatt.
Ja, vi tenner våre lykter når det mørkner.
Kanskje lyser de til kvelden si'r: "Go' natt

9 kommentarer:

Ingvild sa...

Du sku ha bosatt dæ på Byåsen du...hit kjæm næmmli aldri plogen.
(nåkka som e særdeles upraktisk for oss kjørende)
Åsså e de my mer snø. Å da mene æ MY mer snø.
Æ lure på om "æ fikk itj opp ytterdøra grunnet hæftig snømængde" e go nok unnskyldning for å ikke fær på jobb? :s

Meneh...åssn går de me oppgaveskrivinga?? ;p

Okanti sa...

jeg har faktisk, frøken-insinuere-at-jeg-ikke-får-gjort-noe-konstruktivt!!
gjort ganske mye i dag. Det er sånn i antall ord ikke så mye, men du skal vite at det tar mye tid å skrive referansene på korrekt måte og å finslipe et par setninger kan sysselsette en for en liten time. Dessuten var jeg oppe kl 06:45 i dag, så jeg fikk mye ut av morgentimene!! så det så.

Okanti sa...

vi har da blitt enige om at Lade er best, har vi ikke? Men aller øverst der troner Ranheim, selvfølgelig!!

Jeg kunne godt ønske å ikke komme ut av ytterdøra i dag pga snø!!:) høres koselig ut:)

Ingvild sa...

Åkei...kor flink du e! ;)
Æ ska stå opp om litt over 5 tima!! :s Fatt'itj ka æ tænkt da æ meldt mæ på lørdags overti!

Jo....Lade e bæst...bedre einn Ranheim. Men Ranheim e bedre einn Byåsen. Byåsen e itj bedre einn nå.
....bortsett fra Kattem!
*sukk*
Æ va på spasertur på Lade i går. Va egentli ganske bløtt men trivli likavæl! Når æ bli stor så ska æ bygg slotte mitt dær trur æ! :)

Okanti sa...

jeg kan godt svare deg på hva du tenkte: PENGER! heh...men nå er det snart over, og familien kan samles rundt grøtfatet - og da er det endelig helg!:)

Spaserte du på Lade aleine?? du veit at sinnsykehuset er litt for nært til at man bør foreta spaserturer aleine?

Ingvild sa...

Stæmme de...æ tænkt PENGER...eller iallfall PÆNG!! Å vet du ka...no når de hele e unnagjort så e æ vældi fornøyd me mæ sjøl, å har store planer om å meld mæ på næste lørdag å! :D
...te tross for at æ fikk kun to tima søvn i natt.

Æ va da væl itj ut å gikk på lade alein!! E du gal eller?? E du klar over kor my gærninga som bor på Lade??!?!? ;p

I dag va æ å så på ny huse... Vældi flott, de bli bra! :D

Okanti sa...

Der ser du - Lørdagsjobbing - gives you that gooooood feeling;)

Gærninger ja, jeg går da ut i fra at det ikke var meg du siktet så forsiktig til. Men jeg håper du hadde en fin tur gatelangs på Lade!

Tror du får det fint på Ranheim je...Tenkj positive tanker, si positive ord - og det positive gror! Det bruker mormor å si!:)

Ingvild sa...

Mormora di e smart. De dær si a Oprah å...bare at hu si itj de på rim. Nåkka hu forøvri kuinna vurdert å prøv bare for å piff opp programme litt! :)

Å når æ sa gærninga så va de ikke i første omgang dæ æ sikta te nei kjære dæ! ;)

Okanti sa...

Det er der mormor utklasser Oprah...riming...;)