søndag, april 05, 2009

Å kænn du redde væla ved at du sitt å tenkje, og læs og sputte skrå...

I dag har jeg fordypet meg i Per Thomas Andersens "Norsk litteraturhistorie", nærmere bestemt sagalitteraturen, og da helt presist ættesagaene, og så har jeg lest litt om Hamsun og hans modernistiske OG ny-realistiske romaner. For som i så mange ting var han en slags Ole Brumm, "ja, takk. Begge deler". Og så har jeg lagd leseplan for uka. Til tross for at jeg ramla på fylla i går og, så er formen i dag fin-fin, og har faktisk fått gjort litt. Til tross for at team-trafikk gav meg motbør så var jeg på plass på lesesalen før sola stod som høyest på himmelen. Synes ikke det er så værst til palmesøndag å være.

Jeg startet dagen med å se president Obama adressere en enorm folkemengde om fremtidens problemer knyttet til atomvåpen. Ja - jeg ser at han kanskje er i overkant pompøs. Men vi har i det minste fått en president som ikke oppsummerer Iran og Nord-Korea (som forøvrig feiret talen med å skyte opp noe greier av kjernefysisk karakter) "that's a serious problem - we'll take care of it" med tjukk texasaksent. Verdens mektigste mann er svart, jeg har lært meg at Ibsens antakelige siste ord var "tvert imot!" - verden går nå fremover selv om jeg sitter her på lesesalen og "tenkjer, og læs og sputter skrå..." (Alf Prøysen).

Ingen kommentarer: