mandag, mars 16, 2009

snus og kaffe - kaffe og snus

Mja...1. dag i kapellet er snart over. Ja, jeg har en aldri så liten pause nå. Et mentalt avbrekk, en fysisk forflyttning...Det trengs. Selv om jeg har lesesalen (les: kapellet) helt for meg sjøl så innviterer atmosfæren fortsatt til en slik total, og altoppslukende stillhet at det er til å bli svett i hendene av. Svett blir man i midlertid ikke. Jeg aner ikke hvem som har forsket seg frem til at studentenes hjerne har vesentlig bedre pensummottakelighet i rom med deffekt termostat - men so it seems. Det er kaldt, og innimellom må jeg legge hendene mine innimellom sprinklene på varmeovnen for å holde blodomløpet i gang. I dag har jeg vært igjennom en engelsk artikkel om sjangerlære i skolen, en analyse av ordforråd i to tekster skrevet av minoritetselever, en utgreiing om biografisjangerens irrganger og fallgruver med underkategorier, samt et lite sveip innom trender og tendenser i norsk samtidslitteratur. Pust ved punktum.

En liten kommentar til at lesesal og kapell brukes parallellt og synonymt: Dette henspiller ikke på kapell som en kløktig allergori for et høyverdig tempel for studering og pensumkonsipering, men snarere det faktum at lærerskolen til nå ikke har hatt mer enn 6 (!) lesesalplasser. Vi har i over 1 år blitt lovet brakker til dette formål, men de har latt vente på seg. I mangel på effektivitet i besluttningsorganer og byggeplaner så har høgskolen nå revet ut prekestolen og alterringen på skolens kapell. Har lærerskolen et kapell spør du kanskje? Ja, det har vi, for vi befinner oss på historisk, patologisk grunn. Lærerskolen var en gang et beryktet sanatorium for folk med svekkede sjelsevner. Men nå når KRL har ble til RLE, som i sin tur vil bli borte fra grunnpakka i norsklærerutdanning, har skolen funnet det hensiktsmessig å omgjøre kapellet til lesesalplasser. Hele 40 i tallet. Finurlig! Litt lett hoderegning og du vil komme frem til at vi på Rotvoll nå har 46 lesesalplasser fordelt på rundt regnet 700-800 studenter. At jeg allikevel er mutters aleine kan bekrefte myten om den late lærerstudenten, men det er ikke så mange av oss som har eksamen allerede i april. Greit å slippe unna rushet. Sånn sett.

Ellers vil jeg gratulere de som har bursdag i dag med bursdagen;)

Ingen kommentarer: