mandag, mars 09, 2009

Ny uke - ny bokstav.

Vikarlærer Christine er inne i gode tider og jeg storkoser meg, til tross for høyt utmattelsesnivå i garderobesettingen. I en uke har jeg nå tasset i ganger, knyttet skolisser og tørket snørr, og prøvd å døtte litt kunnskap inn i troskyldige barnesinn. Etter fredagens suksess hvor jeg lærte kidsa å lage spå, er jeg nå godt i gang med en ny uke med 1.klassinger. Med en hyggelig karakter i GLSM og generell optimisme gyver jeg på bokstaven Yy - som er ukas bokstav. Det skulle imidlertid vise seg at det ikke er så lett å skille mellom bokstavlyden I og Y for de ikke-etnisk-norske-barna. Korr e tunga? Dessuten er det gratis kaffe på lærerværelse, så i siste time er det ikke godt si hvem som er mest hyper - Christine eller 1. klassingene. Jeg er heller ikke mer overarbeidet og utgått som lærer enn at jeg blir glad når neseborene fylles av den klassiske kombinasjonen av ferske, varme kopier fra en summende kopimaskin og svart kaffe. Det er herlig å være på innsida. Alle veit at har du nøkkelknippe - er du konge.

Økonomisk sett kaster jo dette litt av seg. Og det er bra for kassa er bunnskrapt etter kjærlighetsferie med tilhørende kjærlighetsbrudd. Bare forbanna kjedelig at kommunen har en lønningsforsinkelse på en drøy måned. Men men...kommer sikkert godt med da som nå, som alltid. Hver gang.

Pussegummi = hviskelær = latterkick!

Ingen kommentarer: