torsdag, februar 14, 2008

"Jeg kaller det mur fordi jeg har vært der" - Kåre Willoch


Palestinsk gutt med israelsk sjokkgranat


Israelske soldater fjerner "bosettere" på Hebron


I går var jeg på samfunnsmøte på Studentersamfundet hvor Kåre Willoch var hovedtaler. At han oppsummerte omtrent hele pensum på de drøye 40 min han snakket, gjorde at jeg åpnet alle læringssluser og var paralysert i samtlige 40 - i håp om å spare meg for noen lesetimer i mai. Jeg velger heretter å overse hans noe brokete fortid som høyremann og statsminister under den mest avskyelige kapitalistiske perioden i norsk historie: jappetida, og sier; han er en klok, klok mann. At MIFF (Med Israel For Fred) og israelsvennene var på plass gjorde ikke debatten noe mindre underholdende. Da de rettet kritikk mot Willoch fordi han omtalte barrieren israelere har satt opp som "mur", de synes dette var urettferdig fordi bare fem prosent er bygget i betong, svarte Willoch at han kalte det "mur" fordi han har vært der. Muren er ikke bygget langs grensen slik israelerne hevder, men den er bygget på kryss og tvers på det okkuperte området, for å skille barn fra skolen sin, menn fra arbeidsplassen, kvinner fra butikken etc. En annen ting som er var festlig var måten han snakket for. Det var som å dra tilbake i fortiden, og lytte til de heftige tv-debattene mellom kåre og gro på 1980-tallet som jeg desverre er for ung til å huske. En dekadent, høytidelig, finslepent oslo-vest-dialekt, med konsekvente -en-endinger. Og alltid korrekt. En fryd for språkfantaster. At mannen er 80 år gjør jo også dette til et historisk event. Antakelig var det siste gang han gjestet det runde huset i Elgsetergata.

Aller mest interessant var hans spådommer 50 år frem i tid. Han forespeilet et USA sunket ned i gjeld, ute av stand til å hjelpe Israel økonomisk, og et Europa på gamlehjem. At vi ikke produserer nok barn inviterer land som Kina og India til å bli verdens nye supermakter. Noe spøkefult sa han at da han gikk på skolen lærte de at "kinesere hadde større hjerner - og det kan man ha rett i" - Kinesere er dyktigere, mer moralske en Vesten har gitt de kreditt for. Det blir spennende å leve om 50 år. Hovedpoenget hans var at Israel nå må anerkjenne Hamas og begynne å snakke med fienden, den eneste måten å skape fred på. Og at de faktisk må ta inn over seg at så lenge de okkuperer palestina med de groveste folkerettslige brudd daglig, vil de gi næring til et voldsomt hat i de arabiske nabolandene som vil lede frem til det punktet at USA er blakk og Europa ikke lengre makter å unnskylde jødefolkets grufullheter, noe som vil få forferdelige konsekvenser for staten Israel og det jødiske folk. Med andre ord: de graver sin egen grav.

Et annet kuriositet var at 2 av 3 amerikanere tror at landet Israel ble gitt jødene i gave fra Gud. Jeg skal avstå fra å kommentere hva det sier om amerikanere.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg blir så glad når jeg hører (ser) at andre under seksti, eller førti, eller tretti for den saks skyld, også har positive ting å si om Kåre Willock og den mannens klokskap og - for den sakens skyld - etikette og språkfinesse. (Jeg finner meg selv til og med såpass inspirert av sakens kjerne at jeg mer eller mindre bvisst avstår fra å bruke moderne språklige virkemidler som ironi når jeg skriver denne kommentaren. Fiffig!) For øvrig kan nevnes at Studentersamfundet i Trondhjem har det med å by på aftener av svært høy dannelsesmessig kvalitet, som jeg har det med å gå oftere og oftere glipp av. Smekk på fingra til meg, varm anbefaling til alle andre!

Okanti sa...

Heia Kåre - ingen tvil om det. Og det skal legges til at mannen vel har tatt et skritt til venstre på sine gamle dager...og det hjelper. Det var stinn brakke på samfundet. Men det skulle nok vært plass til deg;)