mandag, mai 29, 2006

livets kron og mynt

The flip-side of bad is good. Det er vel en herrens mening med alt. Livet tar av og til vendinger som gjør meg svimmel. En dag; begjær, lidenskap, og svosj - man river seg i håret av frustrasjon. En dag er det vindstille, den neste; storm i kastene. Man har bare vondt i hodet litt ofte, men oj, så har man en ikke ufarlig, utilregnelig svulst et sted. Plutselig en dag er alt over. Av og til går alt på skinner, i neste sekund tar jernbanelinjen slutt. Hvis noe er for godt til å være sant - så er det sannsynligvis det. Sier Murphy's lov. Men så trist det ville bli å tenke sånn. Når man har klart å overvinne store vanskeligheter, skal man ikke fortape seg i de dårlige minnene, men glede seg over å ha bestått enda en prøve i livet. Når du er ferdig med en langvarig medisinsk behandling, skal du ikke tenke på smertene du måtte holde ut, men på den velsignelsen som lot deg bli frisk.

Resten av livet skl du ha i tankene at det kom noe godt ut av vanskelighetene. Du skal bære dine triumfer som skinnende medaljer, som bevis på din kapasitet, og gi deg selvtillit når du står ovenfor nye hindringer. Jeg kan med hånden på hjertet si at alt - og da mener jeg alt - godt og vondt - søtt og bittert - har vært til det bedre. Det har alltid kommet noe bra ut av de steinene som er kastet mot livet mitt. Selv dødsfall - hvor morbid det enn kan høres ut.

Av og til treffer livets skjøre balanse meg. Som så ofte ellers - i denne verden som er gjenomsyret av kommersialisme og amerikansk propaganda - så jeg på Oprah og tankene begynte å surre.For those less fortunate. Være glad for at jeg kan stå opp, spise meg mett, sykle på min sykkel - som knapt kan kalles noe rolls royce - med bare ett gir...Her og nå er det millioner av mennesker som har gitt opp. De føler ingen glede, de gråter ikke, de venter bare på at tiden skal gå. De har mistet evnen til å reagere. Jeg lider på grunn av småting, har nedrige holdninger, og til tider tenker jeg at jeg ikke har muligheten for å bli bra. Eller at jeg ikke fortjener gode ting eller mirakler. Jeg vet slett ikke alltid hva jeg har, ligger våken om natta og tenker på alt som er håpløst. Jeg går meg vill, men stiller spørsmål. Leter etter mening. And those who ask - shall find answers.

Nå hører jeg på Chopin's Butterfly Etude, spiser druer og tar meg en snus.

Ingen kommentarer: