tirsdag, oktober 20, 2009

Som fersk lærer går jeg ofte rundt å lurer litt på hvilken forelesning det var jeg sovna i, eller hvilken pensumbok jeg aldri åpnet, som gjør at jeg tidvis føler meg fullstendig inkompetent til jobben jeg til daglig utfører. En slags kaospilot. Jeg er selvfølgelig ikke inkompetent, høgskolen har klart å putte mye "fag" inn i hodet mitt, dog ikke så mye didaktikk, men det er en annen sak. Og gudene skal vite at lærerutdanningen har en lyseblå tiltro at "faglig kompetanse" er roten til alt godt. Likevell farer det vemmelige blaff gjennom frøkna; "Dette er jeg ikke forberedt på".

Når jeg tenker etter så er antallet lærebøker jeg ikke åpnet slett ikke få i tallet, og det må ha vært tidenes mest avgjørende tidspunkt å henfalle til dagdrømmene. Sånn for selvransakelsens skyld. Men jeg så heller ingen titler på pensumlistene som minnet om "Klasseledelse", "Du er sjefen - gruppedynamikk i en klasse", "Hvordan få en ørens lyd"...

I første omgang har vi gitt elevene og foreldrene deres skylda for det som egentlig bare handlet om at lærerne, rent utdannelsesmessig, har blitt sviktet i flere år – og fortsatt blir det. Profesjonalisme, samarbeid, ledelse og sosial kultur. Hvor var forelesningene?? Vi lever i samfunn hvor politikerne på den ene siden forlanger høy faglig og akademisk standard, men på den annen side totalt svikter de mennesker og institusjoner som skal sikre denne standarden.

Så reduseres de pedagogiske virkemidlene til straff og konsekvenser. At vi går med på det viser bare hvor hjelpeløse vi føler oss. Vi mangler til en viss grad lærere som har mot til å stå opp og si sannheten, som blant annet er at de i sin utdannelse ikke har lært noe som helst om hvordan man leder konstruktive dialoger med barn og foreldre, og hvordan man utøver et konstruktivt lederskap i sosialt komplekse og kompliserte grupper.

Så da blir det slik som de sier i rekrutteringskampanjen for lærerutdanningen; "Har du det i deg?" - for dette er ikke noe du får tilført i utdannelsen, men noe du bør ha med deg før du går inn porten - og for all del sørge for at du ikke mister i løpet av årene du er der.

Ingen kommentarer: