torsdag, mai 08, 2008

Hjerneføde

I natt har jeg våknet jevnlig hver hele time, gjennomsvett og panisk. Det dreide seg selvfølgelig om en litt ugunstig eksamenssituasjon, hvor jeg ikke skjønte spøtt av oppgaven. Det kan bare bety en ting: Eksamensnervene er her! (Ihvertfall i underbevisstheten) Velkommen skal dere være. Allikevel har jeg fortsatt en lyseblå tiltro til at dersom leseplaner følges så slavisk som det lar seg gjøre, og hvis jeg har sol og medvind og spiser nok babybell på, og i forkant av, eksamen, så skal dette gå veldig fint. Babybell (som i osten, med dette fascinerende røde vokstrekket utenpå - enorm underholdningsverdi) har jeg nemlig lest at skal være prestasjonsfremmende. Jeg kan personlig stå inne for at denne osten fungerer som et slags doping, da en dags ukonsentrert lesing på norskpensum i møllenbergparken, og skralle forkunnskaper i nynorsk, gav beste karakter på norskeksamen i fjor. Og da spiste jeg 6 slike oster under eksamen. Den gode leserytmen - som jeg gjerne finner ganske tidlig om morgenen, gjerne mellom 8 og 11, den ble effektivt avbrutt av en nærmere 2(!!!) timers brannøvelse på skolen. Det var fint vær - så hell i uhell kan man si. Men det gjorde sitt til at rytmen forsvant. Nå er lesingen atter en gang sponset av Friele og kjemisk fremstilt selvdisiplin.

Jeg bor i fjerde etasje, jeg har ei bra dame, jeg har aldri ligget på sykehus, jeg (eller fruen har midlertidig kausjonert) har nettopp bestilt meg tur til Santorini, og snart - snart skal jeg gå i gang og lese Synnøve Skjongs udødelige klassiker; GLSM - grunnleggjande lese-, skrive- og matematikkopplæring - en gang til.

3 kommentarer:

Skjoldmøy sa...

Udødelig klassikar, indeed! Men du, kati du ska te Santorini? Det he sej nemlig slik at ej me ska en liten svipptur nedom dinna øya i løpet ta sommaren. So viss du høyre kav sunnmørsk og ser fire småforvirra fjolls so gjenge rundt i gatene so e det nok familien Kjøde på familietur ja...

Okanti sa...

Jeg skal dit mellom 31. mai og 14. juni...så relativt tidlig altså, familietur antar jeg legges til fellesferien? Men ser jeg ferten av familien Kjøde blir jeg jo opplagt glad!!:)

Skjoldmøy sa...

Hehe, ja Kjødefolk ekje verste sorten å måte på:p Men oss ska nok ta turen nedover nåke seinare, type juli. Men det gledelige e no at du no kan samle informasjon om øya og gi mej heite tips ette du he returnert.