tirsdag, november 17, 2009

Super-læreren rider igjen...

I går var det mandag. Mandager i barne-bransjen er vanligvis et reint helvette. Euforiske unger som utøver et ubegriperlig og høyst subnormalt støynivå - på vei ned fra helgas sukkertopp. Gårsdagen var et imidlertid et hederlig unntak. Jeg har en hel rad av konspiratoriske teorier om hva foreldre gjør - eller snarere ikke gjør, med barna sine i helgene. De fleste av dem har manglende grensesetting, fravær av frisk luft og fysisk utfoldelse, utvidede leggetider, og et veldig inntak av godt gammeldags rørsukker, som bærende forklaringspilarer - tuftet helt og holdent på Poppers deduktive metode. En logisk slutning om enkeltting ut fra allmene observasjoner. Kombinert med litt trøtte lærere lar dette seg blande som bensin og vann. Men som sagt - gårsdagen var avviket. Det faktum at gårsdagen gikk så lekende lett resulterte i at jeg i dag red til skolen på min høye hest - i trygg forvisselse om at mandagen var forbi og at tirsdager er lett match. Tirsdager er for min del som regel slitsomme, da jeg har alle 6 timene alene med klassen. Hvilket betyr få pusterom. Men det er som regel gode dager.

Dagen i dag begynte med oppsporing av forsvunnen gymbag. Antallet gule lapper på skrivepulten min pleier å være proposjonal med hvor god dagen er. I dag har jeg ikke kunnet se skrivepulten min for bare gule lapper. Det har vært stjeling av forbuden frukt, isposer, øresus forårsaket av snøball, lovnader om juling. På samme måte som de gule lappene, er lunsjpausa en utmerket lakmustest for stressnivået - i dag: to after eight og en snus. I say no more. Etter å ha fotfulgt enkelte inn på bussen, med håp om en fredfull hjemreise, er det tid for planlegging. Denne gangen ekskursjonsplan. Men først; en diskusjon rundt behovet for en slik plan, og hvor vidt ekskursjonsplanen overlapper eller fullstendig underminerer uteskoleplanen. Skal den være trinndelt, og hvordan skal den måles, veies og vurderes. Og ikke minst: skal den ene delen av planen være et vedlegg til hovedplanen, da deler av planen må regnes å være litt på siden av den opprinnelige planen. Hodepine.

I morgen er atter en dag. Den er bare ikke planlagt ennå.

Ingen kommentarer: