tirsdag, september 16, 2008

Kan ikke se å ha mottatt, kan ikke se å ha mottatt.

Historien om lånekassa begynner å bli en følgetong. Og attpåtil en følgetong som minner mye om en sang av Åge Aleksandersen. "Kan ikke se å ha mottatt: bekreftelse, studentregistrering, semesteravgift, studiebelastning og gjeldsbrev. JEG kan ikke se å ha mottatt penger ved studiestart som var for snart 1 måned siden.

I går var den en gledens dag da følgende melding tikket inn på min Sony Ericson K610i; "Søknad behandlet". Jaja, tenkte jeg, så har de vel fått ut finger'n av rompa der nede i OSlo allikavell da. Men så bare av rein utålmodighet ville jeg inn på Mine sider og sjekke om det stod noe mer der enn bare det ordknappe "søknad behandlet". Òg det gjorde det. Til min store forundring og panikk stod det at jeg var blitt tildelt en beklagelig sum av 21500.- for høsthalvåret og tilsvarende for vårhalvåret. WHAT? Her MÅ det ha skjedd noe feil tenkte jeg, med stigende puls. Lånekassa kan ikke på ramme alvor mene at jeg skal klare meg på 43 000 i år? Er det uår i år, liksom? Så jeg ringte Lånekassa - der var det for tiden stor pågang, gitt. Allikevel går det forbausende fort å stå som nr 21 i køen, og vente estimert ventetid 9 minutter, når man får høre på Mozarts klaversymfoni, med den tyngende følelsen av at årets økonomi avhenger av den påfølgende samtalen. "Javell og jaha - du tar utdanning i to fylker." Da blir det fort komplisert skjønner 'ru...

Jeg tar 30 studiepoeng i Volda, i Møre og Romsdal, og 30 studiepoeng i Trondheim, ved HIST...30+30=60 og 60sp = FULLTIDSSTUDENT MED KRAV PÅ 85 000 NORSKE, BLANKE KRONER I STATSSTØTTE!!! Det var kø på kontorene i Sør-Trøndelag, så kvinnemennesket satte meg over til Møre, for der måtte jeg bare vente i 7 minutter. Så var det en herremann som sa "at lånekassen ikke kunne se å ha mottatt bekreftelse fra HIST" - om hvilke fag jeg er tatt opp i, samt studiebelastning. Jeg sendte en hatsk tanke til en VISS studieadministrator med adresse ROTvoll, før mannen beroliget meg med at "jeg bare skulle motta gjeldsbrevet som var sendt ut på skarve 21000 kroner, og så skulle resten av herlighetene komme en uke etter det igjen. Jeg har slått meg til ro med at dette vil ordne seg, men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at dette brygger opp til flere purringer...

Ingen kommentarer: