mandag, august 13, 2007

Reiselogg 3


Naa er vi paa Koh Samui. Her har vi vaert siden torsdag, og her har vi planer om aa bli ut ferien vaar. Eller vi drar opp igjen til Bangkok paa torsdag eller fredag, for aa faa de etterlengtede dagene med SHOPPING i koh san road, det er her alle gavene skal handles, saa blir stressende dager antakelig i en by som er enda mer stressa. Etter en turbulent baattur fra Koh Tao til Samui, relativt hoy sjoo vil jeg si, saerlig for en landkrabbe som meg, fodt og oppvokst paa tjukkeste innlandet. Vi ble kleine ganske saa med en gang begge to (men vi var ikke de eneste). Mari greide aa sitte i cabinen, mens jeg maatte ut paa dekk og stirret i perioder tungt ned i bolgene mens jeg bar alle tegn til aa vaere skikkelig sjooklein. Bleik, hvite knoker som klamrer seg til ripa. Men jeg spoy ikke. Ikke Mari heller, men jeg var jaevlig glad da vi naadde land. Fra havna ble vi fraktet i en minibuss til P. Saweng GuestHouse, hvor vi naa har funnet oss godt til rette og er paa hils med damene i resepsjonen. Rommet er rent, har aircon. og vi betaler 700 baht per natt, den nette sum av ca 130kroner. Og for forste gang har vi ikke tatt oss bryet med aa henge opp myggnettingen. I de paafolgende dagene (fredag, lordag, sondag) har vi egentlig bare nytt strandlivet i lange drag. Worked that tan, ya know!! Selv om jeg hadde glemt hvor mye jeg hater kombo'n varme, sand, vann og solkrem saa er det herlig aa gjore ingenting, bare avkjole seg i bolgene, og nyte nyte nyte aa vaere til. Enkel frokost, springrolls paa stranda til lunsj og fancy middag og noen ol paa kvelden. Same same every day. (same same - but different staar det paa mange t-skjorter her nede, og det er herlig naar thaiene sier det "same same", og saa smiler de, selv om de sammenlignede objektene har ingen likhet over hodet). I gaar fant jeg forresten igjen den fantastiske nuddelsuppa som jeg spiste i Cha Am. Den bestaar av kokte nudler, svinekjott, kjottboller, kaal og gulerotter, og den er bare helt utrolig god. Faas kjopt i saann trillende scooter restaurant, hvor de faktisk kjorer rundt paa et helt kjokken inkl raavarer.

Og til de av dere som trodde speedo'n var utryddet, eller i det minste truet, fordi dere stadig har kunnet observere et synkende antall paa hjemlandets badestrender. Vell, ingen grunn til aa bekymre seg, her lever det nette badeplagget i bestevelgaaende, finnes i alle farger og varianter!! Og ikke minst utgjor de et herlig skue, som ikke overlater for mye til fantasien.

Dagens Mari: (ved kikking paa badetoy) "Og ka slags storrels e det her? Storrelse maur?" Shopping i butikker med thailandske storrelser er ganske festlig. Man kan knapt dromme om aa klemme seg inn i Large.

I dag har vi igjen leid ATV (firhjuling). Jeg har totalt forelsket meg i den kjoreopplevelsen doningen kan gi meg, med 150 hestekrefter. Vi har kjort rundt oya, og jeg har provd top-tree-cabel-ride. Svevd kanskje 15 meter over bakken i en kabel, med jungel under meg og bare skyene og fuglene over. Herlig adrenalin kick. Bare synd Mari er litt redd for hoyder.

Ellers var det ganske tragi-komisk da vi stoppet for aa faa oss noen springrolls i dag. I det vi hadde parkert ATV, og mari skulle stige av, kom hun i skade for aa velte en av de mange mopedene som stod linet opp ved siden av. Det endte i et knust speil og at en liten bit av bremsehandtaket falt av. Det ble totalt oppstyr, ALLE oyene var vendt mot disse to farangene som var saa klumsete og veltet mopeden. Jenta som eide mopeden skjonte ikke saa mye engelsk, men ei anna ei var behjelpelig og anslo at reparasjoner "all togethel" ville komme paa omtrent 500baht (89 norsk ca). Dette var selvfolgelig bare tull, og de vet jo at vi har mye penger, men vi tenkte at det var best aa hoste opp gryna. For ikke aa vise alle og en hver at vi faktisk gikk med langt mer enn 500baht paa oss (naermere bestemt 5000baht), saa derfor synes vi det var bedre aa dra for aa ta ut 500 baht. Dette ble min oppgave, saa jeg trasket i vei mot naermeste 711, som laa kanskje 200 m opp i gata. Dette mente jenta var alt for langt aa gaa saa hun kom aa plukket meg opp paa den odelagte mopeden og kjorte villmann sikksakk mellom biler og lastebiler, men vi kom naa bade frem og tilbake, og jeg gikk simpelthen inn og vekslet 1000 baht i to 500. Saa betalte vi, observerte at denne over-betalingen gikk rett i matkassa, og dro fort som faen videre til et junkfood marked, og skaffet oss noe fode og en ol.

jeg maa stikke naa, mari er i dusjen, og jeg skal inn etter henne. All in all, vi har det fortsatt bra, og har parkert ATV for i kveld:)

Ingen kommentarer: