mandag, oktober 06, 2008

Tidløs


Jeg får ikke tid

Jeg har ikke tid

Jeg har dårlig tid

Jeg har så alt for mye å gjøre

Tid er noe av det mest demokratiske som finnes. Vi har alle fått utdelt like mye tid. Et døgn har 24 timer, en time har 60 minutter, eller 3600 sekunder, uansett om du bor i Elgsetergata eller i Timbuktu. En time varer like lenge for presidenten i Russland som for spebarnet i Somalia, som holder på å sulte i hjel akkurat nå. Oppfattelsen av tid er muligens vidt forskjellig, og man har kanskje ikke fått tildelt like mye tid her på jorden, men det lever vi jo alle i uvisshet om. Og til tross for hvor ofte man hører at "man kan spare tid" - så går det ikke ann å spare på den, den er ikke fornybar, men brukes heller ikke opp, den er ikke utsatt for soppangrep, rust eller forrotnelse, men kan ikke konserveres, settes på konto og brukes seinere.

Tid bruker vi på det som er viktig for oss, mye tid går også til det som er nødvendig for oss, som søvn og mat.

Når du blir fortalt at "jeg fikk ikke tid" - er det egentlig en forkortelse for at: du er ikke så viktig for meg at jeg prioriterte å bruke tid på deg.

Harde ord - ikke sant?

Ingen kommentarer: