torsdag, oktober 02, 2008

Begynner nesten å tro at jeg har en slags dialog med noen der oppe - for i dag er det jaggu meg storm i kasta! Ann-Helen? Jeg kan bestille sol igjen...


Så noen korte spørsmål:

1. Hvor lang tid tar det å avise, det var: "å ISE av" - en fryser?

Det dreier seg om en modell som kombinerer kjøle -og frysemuligheter, av merke "idesat" (aldri hørt om! - sjekket merke nettopp, går ikke rundt og husker), hvor frysedelen utgjør nedre del, og rommer 3 skuffer.

2.Hvordan går man i så tilfelle frem?

Jeg skjønner at jeg må fjerne skuffene med innhold, men der stopper også mine kunnskaper. Jeg har hørt et sted (gudene vet hvor jeg plukker opp denne typen informasjon? Har ikke tatt opp hobbyen som spion i husmorsfora) at man kan putte kjele(r) med kokende vann inn i fryser'n for å få opp dampen i prosessen. Er dette holdbar informasjon?

Og:
3. Er det heelt nødvendig å oppbevare innholdet i fryseren i en annen fryser i mellomtiden, mens av-isingen foregår?

Svaret her avhenger selvfølgelig av svaret på spørsmål 1. Hvis det tar f.eks 60 minutter - vil maten ha rukket å bli fordervet? Hvor går grensen? Er det ulik smerteterskel for ulik mat? I fryseren finnes: brød, annen gjærbakst, syltetøy, grønnsaksblandinger, is-pinner, fisk og svenske-kylling, men den er det ikke så farlig med for den er ikke spiselig uansett (helt geleaktig konsistens i opptinet tilstand).

Skal forsøke å google litt selv, men takker for alle innspill.

4 kommentarer:

Ingvild sa...

Hårføner!

Skjoldmøy sa...

Ja der kan du sjå når du gnelle ette styggeveret. Men Gud heite ikkje Ann-Helen, sjøl om det av og til kan virke sann;)
Når det gjelde frysaren so he ej gjønaført avriming opptil to gonga lame mi kjære mor, og infoen du he e so absolutt gjeldande. Panne elle bytte me varmt vatn e bra for å få opp tempoet på avriminga. Maten må ikkje ligge i en anna frysar viss du e effektiv og dyktige, men det kan vere greitt å legge dei i en kjølebag om du he det. Isen min overlevde prosessen for å seie det sann.
Det slær mej no at du kanskje allereie he gjønaført prosjektet, i so fall lure ej veldig på kor det gjekk, viss ikkje ønske ej dej lykke til!

Anonym sa...

start med å ta ut kontakten du

Morten

Okanti sa...

Ingen hårføner, ingen uttrekte stikkontakter: Det tok 1 time, 8 kjeler med kokende vann, og ingen matvarer ble skadet under prosessen.