onsdag, juli 02, 2008

For våre fremtidige barnebarn - JA! til minstepris på 20 kroner liter'n (for bensin)

Ja de stiger. Jeg er så drit lei sytinga om høye bensinpriser. Det er tydeligvis få ting som opprører nordmenn mer enn høye bensinpriser. Folk kan rett og slett ikke fatte og begripe at oljenasjonen Norge har så dyrt drivstoff. I Venezuela koster bensinen 13 øre literen, i Midtøsten ligger bensinprisene på rundt ei krone, mens det i USA koster omkring 6 kroner for de edle dråpene. Denne våren har vi vært vitne til protestaksjoner på facebook, epostaksjoner av typen ”boikott statoil” eller ”skriv under på at du hater Kristin Halvorsen”, samt stigende galluper for petropopulistene i FrP. La oss først og fremst stikke fingeren i jorda og konstatere at FrP kommer til å hamre løs mot høye bensinpriser uansett hvor høye eller lave de er. Det er ingen overraskelse hvilket parti som kynisk utnytter det som på fint kalles for prismekanismen – som man nå ser effekten av. Når etterspørselen øker, i for eksempel land som India og Kina, øker prisene. Det er helt magisk – det er kapitalisme. At ultraliberalistene i FrP ikke kan forstå markedsliberalisme i praksis…vell, nok om dèt…

Det er selvsagt mange grunner til de høye prisene. En av de er nevnt overfor: Oljen varer ikke evig – den er en knapphetsressurs og akkurat nå er får man simpelthen ikke pumpet opp nok til å stilne etterspørselen og da øker prisene. Forholdet mellom tilbud og etterspørsel er utvilsomt en sentral forklaringsfaktor. En annen side av dette er at oljefondet vokser med beløp man ikke kan begripe omfanget av. Prisene på drivstoff stiger over hele verden, fordi etterspørselen øker mer enn tilbudet. Å holde prisene kunstig lave i stedet for å dempe forbruket vil i neste omgang drive prisene enda høyere.

Verdens økonomi går dårlig. Og verdensøkonomien svinger, som kjent, i takt med New York-børsen og amerikansk økonomi. Og det hersker vel liten tvil om at amerikansk økonomi er svært skakkjørt som en følge av Bushs krig for – ja nettopp olje i Irak – med den hensikt å kunne fortsette å forsyne den amerikanske befolkning med lave bensinpriser. Man kan vel si at den planen har fått mer enn et skudd for bauen. Når så børsene går dårlig og dollaren er lav, blir man redde for at handelen skal gå tregt, slik at man må trappe ned produksjonen. Da blir det om å gjøre å produsere og distribuere så mye som mulig mens man ennå har sjansen og det driver råoljeprisene opp. Manglende profitt i aksjemarkedet trekker kapital inn i råvaremarkedene generelt og oljemarkedet spesielt og bidrar i sin tur til prisoppgangen.


Det er mulig det er vanskelig for ”folk flest” å forstå, men høye bensinpriser er kommet for å bli. Heldigvis fortsetter Kristin Halvorsen å stå oppreist mot facebookaksjonærene. Regjeringen skrur opp avgiftene i Revidert nasjonalbudsjett med 10 øre per liter for diesel og 5 øre for bensin. Framtiden i våre hender har regnet ut at avgiftsøkningen vil koste eieren av en dieselbil cirka 95 kroner i året.Bensinbilistene får en ekstraregning på 66 kroner i året. Men prisen for en liter bensin i kroner og øre er strengt tatt ikke veldig interessant, det som er interessant er hvor mange andre goder du må gi fra deg for å få en liter bensin. Alle priser er høyere i Norge enn de fleste andre land, fordi vi tjener mer. Den eneste måten å få prisene generelt sett ned på, er å bli et fattigere land. Det er fortsatt slik at bilprodusentene ennå ikke er motivert nok til å utvikle energiøkonomiske motorer. Lave drivstoffpriser gjør transporten til en av de store miljøbelastningene. Bilen fortrenger mer miljøvennlig framkomst med kollektivtrafikk, til fots eller med sykkel. Lastebil fortrenger tog og skip. Hvis bensinen er FOR dyr, hvorfor går ikke salget ned da? Høye bensinpriser er ment for å skape incentiver for borgerne til å forandre forbrukermønster. Vi må veksle irritasjonen over i handling for alternativer til bensin- og dieseldrevne biler. Det er opplagt at prisen på karbon må være høy. Hvis ikke kommer ikke alternativene, sier Kristin Halvorsen til NTB. – Jo billigere drivstoffet er, jo mer kjører vi. Vi er ikke mer avanserte enn som så.

Med Martin Wolfs ord: "The market sets high oil prices to tell us what to do."

Her er noen bilder som viser at bensinen ikke koster ett rødt øre for mye:


En Toyotabutikk som ligger ved siden av en Shellstasjon 1.juli 2008 da bensinprisene i USA nådde en foreløpig topp. Toyota Motor Sales USA Inc. kunne likevel rapportere om at salget på biler og pickuptrucker ikke viste det minste spor av stagnasjon.


1 kommentar:

Ingvild sa...

Bænsinprisa e no faanmæ de minste probleme vi bileiera har!!

Jævla bila mi stoppa på vei ne omkjøringsveien i dag!
Har itj fått start på a sidn! :s

Beklager bruk av ukvemsord, men de va på sin plass!