torsdag, desember 10, 2009

A for advent, B for Bredeli, E for Edin




Like sikkert som det er desember, så er det Norges håndballyndlinger å finne på skjermen. Denne gangen er det verdensmesterskap. Det er ikke advent før Harald Bredli brøler inn i stua di. Hundre kilo med bart og ekte engasjement.

"Hvis Katja Nyberg scorer på den, skal jeg gå fra København til Århus"
"Jeg bare lurer på hva som skjer med Gro Hammerseng - flotteste lesba på toten"

"Kari Mette Johansen er helt ledig ute på venstrekanten, og så er Nøstvold der... Jada! Å herlighet, jeg trodde det var en slow motion! Det gikk så sakte!"
"
Jeg har kysset Katrine's. Det var deilig. Reddet Norge på tampen med tåa. Like rask i reaksjonen som en dragracer!"

At VM avholdes i Kina denne gang stikker kjepper i hjulene og julestemningen for oss vanlige arbeidstakere, med faste arbeidstider og dårlig med flexitid. Kampene går midt på høylyse dagen, og man kan verken avspasere eller sjukmelde seg midt i julestria. Men vi er løsningsorienterte vi lærere. I dag var det siste kamp i gruppespillet, Norge - Romania. Norge var om ikke avhengig av, så i hvertfall rimelig sultne på, å ta med seg alle 4 mulige poeng inn i mellomspillet. Så vi koblet like gjerne opp tv'n på klasserommet, vi. Shit - la gå - det er snart jul. Midt i en helt ordinær engelsk og rle-time. Lærte elevene noe? Ja - jeg fikk sneket inn litt om tidssoner og tidsforskjeller i pausa - noe som glei rett inn i naturfagspensumet vi holder på med nå. Var lærer'n glad og fornøyd? Ja. Ingen skade skjedd. Litt sunn, norsk sportsånd er fint å ta med seg gjennom livet.

For de av oss som ikke bare nyter synet av vakker håndballsport, men og så de lange slanke beina til kaptein Hammerseng, må med tungt hjerte innse at hun valgte å takke nei til landslaget i denne omgang - for å spare nettopp de lange, slanke beina sine (Ta godt vare på dem - for all del). Gro savnes selvfølgelig også som ankerfeste og superlim i midtrekka, men det samme kan man jo si om Katja. Hun har unektelig et tungt og godt skudd når det klaffer. Men jeg merker at jeg ikke savner Katja så mye likevell. Nå er det ikke helt feil å kvile aua på unge Herrem heller, der hun fosser inn en perfekt utført flyver fra kant. Allikevel så er det Edin som stikker av med seieren for øyesukkertøy. Det er den frekke edge'n som gjør det tror jeg. En dragning som spinner historietråder tilbake til en ungpikefascinasjon for danskenes egen Anja Andersen. Edin er jo nødt for å være skeiv? Jeg merker det er litt for lett å tilgi henne skuddbommene.

7 kommentarer:

Hanne Guro sa...

Edin???

Okanti sa...

"Edin???" - som i at du ikke skjønner hvem jeg snakker om, eller "Edin???" som i at du ikke skjønner hva jeg snakker om? ;) Jeg skjønner at det ikke er forståelig. Men hun er litt heit.

Christine sa...

Savner beina til Gro Hammerseng, nå..!;)

Okanti sa...

Ja, det kan jeg med hånden på toppen-drakta mi, si at jeg gjør;)

Hanne Guro sa...

Hehe..jeg vet jo hvem Edin er da;) Hallo-o!?

Neida..men..joda..hver sin smak;)

Inger-Marit sa...

Joda, je såg tildels poenget ditt vedr. Edin helt fram til a knote noe så jæææævlig mot Sør-Korea på lørdag. Da miste je litt sansen ;)

Christine sa...

Noe å trøste deg med til neste gang de beina er ute på banen: http://www.vgtv.no/?id=27667