mandag, august 15, 2011

Korrekt kasseetikette

Jeg har ikke for vane å legge meg oppi hvordan andre mennesker opptrer i det offentlige rom, men av og til kjenner jeg at forventer en viss standard. Middels standard bør det være, når man er på butikker som selger mat. Svarene skal komme i denne rekkefølgen, og være så kontante som dette: "ja", "nei", "værsågod", "takk". Altså; spørsmålene er: "vil du ha pose?" - Ja. Ja på spørsmålet om pose, "nei" på kvittering. Du trenger ikke kvittering vøttø. Værsågod, - pengene. Enten så har du pengene på rede hånd, eller så har du allerede satt bankkortet i automaten, i riktig ende, med chip'n på riktig sted. Noen er oppsatt med mynter, og har bestemt seg for at i dag skal jeg tømme myntboksen min, så jeg kan putte en og en mynt på apparatet. Hvorfor de har installert slike apparater? For å irritere. Og har man glemt noe? Ja, værsåsnill - gå i en annen forretning.

Ingen kommentarer: