mandag, oktober 30, 2006

HøyPuls uh (55min)

Dette er beskrivelsen av timen i sats sin brosjyre:

"Enkel og tøff kondisjonstrening uten løp og hopp. HøyPuls uten hopp finnes også som 30 minutters time".

Det er i tillegg snakk om en så kalt blå time; "intensitet og treningseffekt er stikkordene. Blå timer i sal er tøffe med enkel koreografi. Blå timer passer for deg som har trent litt før"

Hvis denne timen hadde enkel koreografi så sett trebein på meg og kall meg en krakk. Den reklamen med han stakkars fyren får en helt ny mening etter dette. Du kan si at jeg identifiserer meg med hovedpersonen på et helt nytt nivå. Jeg hater jo slike timer da. Kommunist-gym. Kollektiv svetting. Jeg er sosialist, men når det gjelder trening er jeg egentlig en solo-person. Svetting kan jeg godt gjøre alene. Men etter Birgittes overbevisning så ble jeg med. Det stod jo enkel i beskrivelsen av timen. Og timen begynte forsåvidt greit. Noen enkle kneløft-aerobic-greier som jeg delvis klarte å telle med på. Jeg eier jo ikke koordinasjon. Eller rytme. Og når jeg ser de tynne beina mine bevege seg i konstant utakt blir jeg bare sur. Og hver gang så får jeg sånn hat for de stereotype damene som ikke bare følger koreografien som om de ikke skulle gjort noe annet siden de ble født. Som danset aerobic før de kunne gå. Neida, de hopper i tillegg litt mellom trinnene, samtidig som det passer inn i rytmen. Herlighet. Jeg blir så drrriiit sur! Men jeg tenker at pFff...jeg har heldigvis andre gode kvaliteter. Selv om jeg ikke får til dette for fem flate øre. Men så begynner helvette. Dette er en time hvor hensikten er å få opp pulsen da, og så holde den høy gjennom timen. Men treningsutbytte mitt i de "enkle" sekvensene hvor trinnene skifter retning i rommet i et system som jeg ikke for mitt bare liv kan begripe, raskere enn i en quick-step-dans, er jo lik treningsutbytte til en elg i ei hengemyr. Jeg er omtrent like grasiøs òg forresten. Noen ganger får jeg beina til å henge med, men hvis jeg forsøker å koble inn armene...hah. Not a chance. Så i lengre sekvenser så jeg nok mest ut som et helikopter uten pilot.

Det eneste positive med en slik time er at den går fort. Den går fort fordi du desperat retter all energi og konsentrasjon på trinnene, så du rekker simpelthen ikke å løfte øynene opp på klokka.

So well. To all my un coordinated sisters and brother out there - you are here by warned. Stear away of "HøyPuls" if you can.

Ingen kommentarer: